Felles for stempel- og rotasjonskompressoren er virkemåten
(fortrengningsprinsippet). Turbokompressoren tar utgangspunkt i det dynamiske
prinsippet. Gassen blir utsatt for en hurtig/ kraftig fartsøkning når den
passerer et løpehjul, for så å bremses opp av en diffusor.
Stempelkompressor
Den tekniske
konstruksjonen til en dobbeltvirkende stempelkompressor består av en
elektromotor, et svinghjul og en stempelstang.
Som navnet tilsier, utfører kompressoren to
operasjoner i èn – komprimerer og innsuging av friskgass. Når stempelet blir
skjøvet mot sylinderkaret vil gassen komprimeres. Samtidig oppstår det
undertrykk på baksiden av stempelet. Dette danner et sug som driver ny gass inn
gjennom en sugeventil. I det stempelet trekkes tilbake, vil den nye gassen komprimeres,
mens innsugingen vil skje på motsatt side av stempelet. Kjølekammer er
nødvendig ettersom gassen blir varmet opp ved komprimering. Denne
kompresjonsmetoden gir både høyt trykk og mye mengde.
Skruekompressor
Hovedelementet er et par skruerotorer som roterer i et
flettemønster. Gassen stiger inn i kompressoren og slukes i gripetaket mellom
rotorbladene. Gassen komprimeres og ledes samtidig mot, og etter hvert ut på
trykksiden.
|
Prinsippet for skruekompressorer (3D animasjon) - https://www.youtube.com/watch?v=stjvbAO_6JQ
Turbokompressor
(sentrifugalkompressor)
Likhet med sentrifugalpumper, arbeider
turbokompressorer etter det dynamiske prinsippet. Kinetisk energi omdannes til
statisk trykkenergi som igjen danner et statisk trykk. Turboen i en bilmotor er
en type turbokompressor.
Vi skiller mellom radial- og aksialkompressorer
avhengig av utformingen på løpehjulet.
Radialkompressorer leverer middels store gassmengder.
Dette kan økes betraktelig med flertrinns turbokompressorer med radialløpehjul.
Kompresjonsforløpet går følgende: Gassen kommer inn sugestussen. Løpehjulet
drar med seg gassen rundt og hastigheten på øker. Gassen strømmer deretter ut av løpehjulet, inn
i diffusoren og til slutt i et spiralformet samlerør hvor hastigheten blir
drastisk redusert og komprimert.
Innsiden av kompressorhuset (statoren) |
Aksialkompressorer har en kapasitet på
1 000 000 m3/ h og benyttes ved komprimering av luft til
jetmotorer eller naturgass. Løpehjulet er en sylindrisk eller konisk aksel, dekket
av ledeskovler (se bilde 1). Kompressorhuset (statoren) har i tillegg fastmonterte
ledeskovler oppetter veggene (se bilde 2). Skovlene inne i huset står i en
bestemt stilling slik at ledeskovlene på løpehjulet, viker unna og plasserer
seg i mellomrommet til statorbladene. Gassen strømmer i lengderetningen av
akselen og samtidig komprimeres.
Aksialt løpehjul med ledeskovler |
Kilder:
·
Eckhard
Ignatowitz – Transportmidler for gasser
Sidetall: 58-61
-
Stempelkompressor
-
Roterende
fortengerkompressor
-
turbokompressor
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar